Tuesday 30 December 2014

Final Year Projet





Rasa macam dah lama sangat x bukak blog ni... Dah bersawang agaknye.. Busynye sekarang.. Sekarang baru je semester 5. Biasa la bila dah berada di semester 5 ni, bermula kesibukan dalam life student  untuk menyiapkan proposal fyp..

 Apa itu FYP? FYP tu Final Year Project @ Projek Tahun Akhir. Senang ke nak buat? Susah sangat ke nak buat? ha, nanti kalau awak2  semua dah berada di semester 5 nanti, tahulah macam mana peningnya nak buat...heheheTapi tak pe, kalau yang jenis suka siapkan kerja awal2, selalu jumpa supervisor tu, akan senang la kerjanya nanti..

FYP ni, kita kena buat 1 projek yang org lain tak buat lagi..Seorang lecturer iaitu supervisor kita,akan guide kita untuk menyiapkan FYP tersebut. Kalau saya, seorang supervisor ada 3 student.. Bergantung pada research yang kita buat under bidang apa. Macam saya, saya study in course plantation agrotechnology. Untuk buat FYP, ada banyak bidang.Contohnya, soil science, crop science, agricultural engineering and so on. FYP saya ni pulak under agricultural engineering and lecturer yang ada di UiTM Jasin untuk bidang ni pulak cuma ada 3 orang. Dr Alawi binSulaiman, Dr Darius El Pabrian and Sir Muhammad Aliuddin bin Bakar. Untuk student under agricultural engineering ada 11 orang. Under Dr Alawi 3 orang and under Dr Darius & Sir Aliuddin 4 orang. Saya pulak terpilih untuk buat FYP under Dr Alawi bin Sulaiman. 

Semester 5, kita akan buat proposal lps tu kena presesent proposal kita tu dpn lecturer. Depan lecturer lain tau. Bukan depan supervisor kita.. Semester 6 nanti pulak kita kena siapkan research kita tu dan biasanya akhir semester 6, kita akan present research kita depan lecturer lain.

Ni la lecturer yang jadi supervisor yang membantu saya untuk menyiapkan FYP 
Dr. Alawi bin Sulaiman


Ni rakan-rakan seperjuangan saya :-)

AGRICULTURAL ENGINEERING:

SUPERVISOR - Dr. Alawi bin Sulaiman

STUDENTS - Mior Hazrin bin Mior Hassan
                                        - Mohamad Firdaus bin Mohamad Jamudin
                               - Nur Fitrah Aqilah Binti Abd Pahmy




No comments:

Post a Comment