Friday 4 September 2015

KEK BATIK PERMINTAAN ADIKKU

Adik pada saya ni umur 22. Saya panggil dia Abadi. Dia dah kerja awal lagi dari saya. Masa saya belajar degree, kadang-kadang dia bank in duit kat saya. Adik bank in duit pada kakak? Terasa jugak malunya sebab adik yang kerja dulu. Huhuhuhu…

Tak pe Abadi, nanti Abadi nak kahwin, Irah sponsor pelamin ae. Hehehehe…
Hari ni cuti sebab hari Jumaat. Saya cuti, Abadi pun cuti. Tengah duk sembang adik beradik, tiba-tiba Abadi cakap “Irah, rasa nak makan kek batik la. Tolong buat”.

Eh, mengidam ke apa adik aku ni. Tiba-tiba je mintak nak makan kek batik. Untuk tak menghampakan harapan Abadi yang baik hati plus hensem  ni, (Abadi, mohon jangan terlalu perasan bila baca entry ni) saya suruh la dia beli biskut marie after solat jumaat sebab  kat rumah biskut marie dah habis.


Ni la adik saya (Abadi) yang mintak buatkan kek batik tu.


Inilah hasilnya kek batik yang saya buat after lunch dengan family tadi.

Warna tak terlalu koko sebab saya tak letak serbuk koko. just gunakan milo sahaja.


Disebabkan Abadi cakap kek batik yang saya buat ni sedap, saya nak share cara-cara nak buat kek batik ni. Senang jer cara nak buat. Tak perlu guna oven pun. Barang yang guna pun memang kebanyakannya dah ada kat dapur masing-masing.

Bahan-bahan:
1 cawan butter (apa-apa jenama pun boleh)
1/3 tin susu pekat manis (apa-apa brand pun boleh guna)
1 cawan milo
15 keping biskut marie (dipatahkan 4/ 2)

Cara-cara
1. Panaskan kuali dengan api yang kecil. Saya guna kuali sebab senang nak kacau. kalau nak guna periuk pu boleh yer.
2. Masukkan planta dan kacau sehingga cair semuanya.


3. Masukkan susu pekat manis dan kacau hingga sebati.


4. Masukkan milo dan kacau hingga tak berketul.



5. Bila dah sebati semuanya milo tadi, masukkan biskut marie yang dah dipatahkan tadi dan kacau sampai rata semuanya. tutup api bila dah sebati semuanya yer.




6. Masukkan semuanya ke dalam bekas yang dah dialas dengan plastic. Tujuan plastic diletakkan kerana untuk memudahkan potong kekbatik itu nanti.



7. Mampatkan kek batik tadi ke dalam bekas dan masukkan dalam peti ais selama 3 jam. Keluarkan 30 minit awal sebelum potong kek batik itu tadi untuk rasa yang lagi sedap dan lembut.

No comments:

Post a Comment