Friday 4 September 2015

DIPLOMA :-) , DEGREE :-D , MASTER??? :-l

Hari ni tak kerja. Duduk rumah je. Tengah syok-syok kemas rumah, tiba-tiba ada mesej masuk.

Tuut..Tuut…Tuut…

Rupa-rupanya dari classmate saya. Dia tanya ada dapat offer master tak? Saya tak ingat langsung pasal master sebab memang saya tak terniat lagi untuk sambung master. Buat masa sekarang, rasa nak kerja and kumpul duit jer dulu.

Saya try la check untuk kemasukan master tu. Bila check, amatlah terkejut. Saya ditawarkan untuk master kat UiTM Shah Alam. Takde apply pulak untuk master ni. Bila fikir balik, baru saya ingat ada officer call saya masa sem 6 untuk masukkan nama saya dalam list master student. Tak sangka pulak saya memang akan dapat offer tu.



Terus hati berbolak-balik. Nak pergi sambung master or kerja dulu. Lepas tu dicuss dengan mak. Mak suruh pergi, tapi saya cakap nak kerja dulu. Alhamdulillah mak faham. Tapi, mak ada selitkan ayat yang buat saya terfikir jugak lah. Mak cakap, “ mak nak ada anak mak yang ambik master”. Ayah pulak tak kisah. Ayah kata, kalau nak sambung, daftarlah. Kalau nak kerja, teruskan kerja.

Fikir punya fikir, saya bagi keputusan yang saya tak nak sambung lagi. Sebab apa? Salah satunya sebab kos. Yuran untuk 1 sem dah hampir RM1900. Belum lagi campur kos rumah sewa, makan minum and so all.


Mak, Irah nak kerja dulu. InsyaAllah, dah kumpul duit nanti Irah sambung master. Tapi Irah buat PJJ la. Kerja sambil belajar. Nanti tak susahkan mak and ayah dah nak bank in duit tiap bulan. Hehehe.. :-)

No comments:

Post a Comment