Sunday 30 August 2015

MERDEKA - Sehati Sejiwa



Detik 12 malam, 31 Ogos 2015, bergema la laungan merdeka di seluruh negeri dalam Malaysia ini. Malaysia, tanah air ku, tempat lahirku yang ku cintai. Untuk tema hari merdeka tahun 2015 ni ialah "SEHATI SEJIWA". Dengan tema kali ni, rakyat Malaysia haruslah sentiasa bersatu padu dan sentiasa menyatukan hati-hati kita semua ini untuk menunjukkan kecintaan kepada negara Malaysia walaupun berlainan bangsa.



Setiap tahun, memang perkara wajib kat rumah, jalur gemilang akan bertukar baru. biasanya kitorang akan tukar awal bulan Ogos setiap tahun. Kalau setiap hari raya, kita nak berbaju baru. So, time Hari Kebangsaan pun, bendera Malysia kat rumah pun mesti lah berganti baru jugak =D


MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Setiap 31 Ogos, pagi-pagi lagi memang saya akan tengok tv 1 atau tv 3 untuk tengok siaran langsung perarakan kemerdekaan dari mula sampai habis. Jangan siapa-siapa ada yang kacau saya tengok tv time tu. Nak pergi dataran merdeka, tak diberi peluang lagi. So, tengok ikut tv je lah. Hehehehe

Actually, memang saya akui, jiwa patriotik saya sangat tebal. Adik beradik saya yang lain tak de pulak macam saya ni. Maybe sebab ayah saya bekas  askar. So, gen patriotik tu terlebih masuk dalam badan saya ni. Hehehe.

Memang saya berharap sangat, 1 hari nanti saya nak tengok depan mata sendiri perarakan merdeka kat Dataran Merdeka tu. Harap-harap tahun depan diberi kesempatam untuk pergi ke perarakan kemerdekaan tu.

Yang betul-betul saya nak jadi kenyataan, saya sendiri yang sertai perarakan pada 31 Ogos tu. Excited sangat-sangat kalau semua tu betul-betul jadi reality. Tengok kat tv pun dah tersenyum sorang-sorang, apatah lagi kalau diri sendiri yang sertai.

Kalau tengok perarakan ni, perarakan yang paling saya tunggu-tunggu ialah perarakan dari Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia and Bomba dan Penyelamat.

Sebenarnya dari dulu lagi minat nak jadi askar tapi ayah tak kasi. Kata ayah, bahaya kalau perempuan jadi askar. Huhuhu.

Tak kisah la tak jadi askar pun, harap-harap diri ini dapat berbakti kepada negara.



SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA!

MALAYSIA YANG KU CINTAI!

AKU ANAK MALAYSIA!

No comments:

Post a Comment