Monday 17 November 2014

Hari Konvokesyen

 
     Angah dan ayah...




Sekarang dah musim konvokesyen untuk UiTM. Bila ingat balik, seronoknya hari konvokesyen ni. Dapat jumpa balik kawan-kawan, kat sini jugak dapat lihat riak kegembiraan mak ayah kita.


Pejam celik, pejam celik, dah 2 tahun zaman diploma berlalu. Dari Disember 2009 hinggalah April 2014 saya dah berjuang di UiTM Jengka Pahang untuk mendapatkan segulung diploma dalam Diploma in Planting Industry Management.


Saya konvo kat Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) di UiTM Shah Alam. Time konvokesyen ni, ayah dan Angah saya je yang datang. Mak tak dapat datang sebab mak tak dapat cuti. So, dari Dungun ke Shah Alam, saya berdua jela dengan ayah lepas tu singgah kat rumah sepupu di Shah Alam. Petang esoknya terus pergi UiTM Shah Alam sebabnya sidang konvokesyen saya waktu petang. Kebetulan pulak, Angah saya memang study kat UiTM Shah Alam masa tu. So, habis kelas, dia datang terus kat DATC.


Masa konvo ni, ni la first time saya tengok keadaan konvokesyen sebenar sebab time konvokesyen Along dan Angah saya, saya tak pergi pun. Bila dah sampai kat DATC tu, ramai sangat orang. Gerai yang jual bunga pun banyak. Masa tu saya dengan ayah je. Saya dengan ayah jalan-jalan dulu kat gerai-gerai yang ada sebelum saya kena baratur untuk masuk dewan. Tapi tak terdetik pun nak dapat bunga sebab tengok harga mahal sangat. Lagi pulak tu bunga fresh,mesti tak tahan lama. Kalau dah sejambak tu RM60, bagi saya baik gantikan dengan makanan or pakaian.. Saya datang konvo sebab nak ambil sijil diploma saya tu. Bukan nak bunga. Lagi pulak, saya tak nak ayah bazirkan duit..Hehehehe... Tapi rupanya ayah saya fikir lain. Ni dialog antara saya dan ayah masa lalu kat gerai-gerai tu...


Ayah : Lawa bunga-bunga ni. Irah nak bunga? nanti ayah belikan.
Saya : Tak payah la ayah. Mahal bunga-bunga ni. Tak tahan lama jugak. Membazir je beli.
Ayah : Ala, tak apa, sekali sekala apa slahnya. Untuk bergambar buat kenangan.
Saya : Kita bergambar je lepas Irah keluar dewan nanti ayah. Kenangan jugak tu.
Ayah : Ye ke.. Betul tak nak ni? Ayah tengok kawan-kawan Irah semua dapaat bunga.
Saya : Betul. Biarlah ayah. Irah tak nak bunga tu. Kita bergambar je nanti. ( Sambil senyum, saya tengok ayah)
Ayah : Yela. ( Sambil tengok saya dan senyum)


Ayah masuk dulu dalam dewan tu, lepastu baru la saya dan kawan-kawan masuk. Kalau korang ingat lagi time konvokesyen, masa jejak masuk je dalam dewan tu, dengan iringan muzik, mesti berbunga-bunga hati time tu kan. Lepastu nyanyi lagu Negaraku, lagu Wawasan Setia Warga dan lagu UiTM Dihatiku.


Sampai masa yang ditunggu-tunggu, nama saya dipanggil untuk naik ke pentas. Sangat gembira time tu. Dan saya dapat rasakan, ayah saya yang berada dalam dewan tu pun gembira..

 

Bila keluar dewan tu, rupa-rupanya ayah dan Angah dah tunggu dengan bunga. Ya Allah,  terkejut pun ada. Padahal dah pesan dah kat ayah tak payah beli bunga. Ayah....ayah.... Terima kasih ayah, Angah... :-)


Untuk ayah, emak, adik beradik, pensyarah, kawan-kawan dan semua lah, terima kasih sebab bagi dorongan sampai saya dapau memegang segulung diploma. InsyaAllah tahun 2015 nanti, sekali lagi saya akan menghadiri konvokesyen untuk mengambil segulung ijazah..



Ha, nilah kawan rapat saya masa kat UiTM Jengka. kitorg selalu satu group untuk buat assignment..[ Dari kiri : Nuratiqah Binti Othman (IQA), Nur Zafirah Binti Abd Halim (ZA), Nur Fitrah Aqilah Binti Abd Pahmy (FITRAH) ]

No comments:

Post a Comment