Friday 7 November 2014

Mengenangkan Dosa-dosa Yang Lalu


Ketika hati ini sedang bergelora. Ketika diri ini rasa menyesal dan kecewa mengenangkan dosa-dosa yag telah dilakukan dan merasa tiada harapan lagi untuk bersihkan diri ini. Harus di ingat, Allah SWT itu ada.. Allah itu Maha Besar, Allah itu Maha Mengetahui, Alllah itu Maha Berkuasa..

Tiada perantaraan diantara manusia dan Allah. Tidak ada halangan untuk kita berhubung dengan Allah dan untuk kembali pada Allah samaada bangsa apa pun kita ni, keturunan apa pun kita ni,bila-bila masa pun dan dimana pun kita berada. Allah Maha Mengetahui,Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya.

Apabila kita tiada empat untuk mengadu dan melepaskan rasa apabila hati sedang resah dan bergelora, sujud lah kepada Allah. Bertaubat la kepada Allah. Minta keampunan daripadaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun.

Firman Allah SWT : Katakanlah (wahai Muhammad) : "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri ( dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa, sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. ( Az-Zumar 39:53) 

Wahai sahabat, selagi nyawa belum ditarik, selagi matahati belum muncul dari sebelah barat, pintu taubat terbuka luas. Jangan lengahkan masa untuk bertaubat. Perasan tak, kenapa Allah masih hidupkan kita pada hari ini? Sahabatku, Allah masih menyayangi kita, Allah masih memberi peluang kepada kita untuk bertaubat. Sebab itu lah kita masih hidup sampai sekarang. Teruslah mengharap dengan Allah. Berhubung la dengan Allah. Minta lah keampunan dariNya. InsyaAllah akan diperkenankan. Sahabat, iblis pun pernah minta dengan Allah untuk dipanjangkan usia sehingga kiamat dan Alllah perkenankan permintaan iblis tu padahal iblis telah menderhaka kepada Allah kerana enggan sujud kepada Nabi Adam. Takkkan kita sebagai hamba yang selalu solat, Allah tak beri apa yang kita minta.

Sahabat, Yakinlah dengan Tuhan kita, Allah SWT dan bersyukurlah.. Teruslah berdoa kepada Allah. Ingat tak kesusahan yang kita alami sebelum ni? yang kita fikir kita tak dapat hadapinya? Tapi terfikir kah kita di saat ini? dah berapa banyak kesusahan yang telah kita rentasi dan kita pun mungkin dah lupakan sebahagian doa yang telah kita minta pada Allah unruk merentasi masalah-masalah tersebut.

SELAGI NYAWA DIKANDUNG BADAN,SELAGI DIBERI AKAL UNTUK BERFIKIR, PELUANG UNTUK KEMBALI PADA ALLAH TIDAK PERNAH TERTUTUP......... :-)

Wallahhu'alam....


No comments:

Post a Comment