Tuesday 4 November 2014

I'm Super Woman


Dalam kehidupan, mesti ada pasang surutnya.. Kehidupan kita ibarat roda, sekejap kita kat atas dan sekejap kita kat bawah dan begitulah seterusnya.. Oleh itu, kita harus kuat untuk meneruskan hidup dengan mengikut apa yang diperintahkan oleh Alllah SWT dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah SWT.

Kita sebagai manusia, sebagai hamba Allah SWT,kita kena berpada-pada dalam kehidupan ini. Ingat,semua yang terjadi dalam hidup kita ni semuanya ketentuan Allah. Apabila kita berada di atas, di puncak kejayaan, jangan lah kita bongkak. Jangan kita sombong dengan orang yang di bawah kita. Mungkin kita tidak tahu ada diantara orang yang kat bawah tu lah yang sering mendoakan kejayaan kita. Selalulah bersyukur kepada Alllah SWT.

 Apabila kita di bawah pula, jangan sekali-kali kita memarahi nasib diri kerana apabila kita berbuat demikian, secara tidak langsung, kita telah memarahi Allah yang telah menciptakan kita.. Apabila kita ditimpa musibah, ditimpa ujian, kita harus ingat, kita masih ada Allah. Kita masih ada tempat bergantung dan mengadu nasib pada Allah. 
Wahai sahabat, ingat, Allah Maha Penyayang. Allah tidak akan memberi ujian kepada hamba-hambanya diluar kemampuan mereka... "Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" (As-Syarh:5).

Allah Maha Besar.. Allah Maha Mengetahui.. Kita sebagai hambaNya, harus bersabar dari ujian tersebut. Harus kita ingat, manusia yang diberikan ujian oleh Allah adalah Manusia yang terpilih.. Allah masih sayangkan kita. Sebab tu lah Allah memberi ujian kepada kita.. Sama juga macam emak dan ayah kita. Selagi mereka menegur kesilapan kita, maknanya mereka masih menyayangi kita smua. Tapi, apabila satu hari kita membuat kesilapan dan tiada teguran daripada emak dan ayah kita, mungkin disaat itu kasih sayang mereka kepada kita sudah berkurang. Mungkin mereka dah puas menasihati kita dan dah tak nak ambik tahu lagi tentang apa yang kita buat sama ada ianya untuk kebaikan atau keburukan.

Wahai hati, janganlah bersedih... "Hasbunalllah  wanikmal wakil, nikmal maula wa nikman nasir" - Cukuplah Alllah sebagai penolong dan sebaik-baik pelindung...

SABARLAH WAHAI HATI...
KUATLAH WAHAI HATI...
TERUSKAN KEHIDUPAN MENGIKUT SYARIAT...
JANGAN MATIKAN SENYUMANMU DENGAN UJIAN YANG DIHADAPI INI..
JADILAH SUPER MAN / SUPER WOMEN FOR YOURSELF... :-)


No comments:

Post a Comment