Tuesday 7 October 2014

Bueberry Cheese Cake



 Sekarang cuti mid sem.. Bila dah duduk kat rumah tu, mula lah cari resepi untuk memasak kan.. Bila kat rumah memang tak boleh nak duduk diam... Ade je kerja nak dibuat.. Hari ni, saya teringin sangat-sangat nak makan cake sebab akak asyik menyebut pasal kek je dari semalam.. So, hari ni saya buat la blueberry cheese cake..


Skrg, saya nak share cara-cara buat bluebery cheese cake yang paling simple.. Sangat- sangat senang dan bahanyang digunakan pun simple dan tak mahal. Yang paling penting,ianya sangat sedap....



1. Mula-mula, hancurkan biskut hingga hancur (jangan terlalu hancur) lpastu letak dalam 1 bekas.. Ambik sedikit butter dan c
ampurkan dalam biskut yang dah dihancurkan tadi. Jangan letak terlalu banyak sebab biskut yang telah digaul dengan marjerin tadi, kita letakkkan dalam loyang untuk dijadikan base kepada kek tersebut. Lepas letakkan base kek tadi ke dalam loyang, penyekkan ia dan biarkan seketika. Untuk dijadikan base, guna biskut apa-apa pun boleh.. Biskut oreo pun boleh..






2. Beli 2 bungkus cream cheese ni tau... Letak cream cheese ni dalam 1 bekas dan gaulkan sehingga betul-betul lembik.. Kalau nak sedap lagi,letak sebiji telur pun boleh..












3. Selepas cream cheese itu tadi dah betul-betul lembik, letak 1/3 tin susu pekat manis... Tak kisah nak guna jenama apa pun k.. klau nak manis lagi, boleh la letakkan susu itu lebih sedikit... Mengikut kemanisan masing-masing...









4.  Selepas cream cheese dan susu tu dah betul-betuk sekata, masukkan ke dalam loyang yang teah diletakkan base tadi.. Selepas itu, kek itu boleh lah dibakar di dalam oven dengan suhu 150 darjah selsius selama 30-45 minit.



5. Setelah kek tersebut dah masak, sejukkan dahulu kek ersebut.. Kalau nak tau kek tu dah masak atau belum, cucuk kek itu di bahagian tengah menggunakan lidi.. Kalau ianya tidak melekat pada lidi tersebut, tu maknaya kek anda semua dah masak. Selepas itu, bolehlah menghias kek anda semua mengikut kreativiti masing-masing.. Saya cuma menghias mengginakan jem bluebery sebagai topping cheese cake yang dibuat pada hari ni..


6. Cara-cara membuat topping, ambik jem dan masukkan ke dalam sebuah bekas. selepas itu, kacau jem tersebut sehingga cair.. Selepas jem itu cair dan kek tersebut telah dikeraskan .curahkan jem yang telahdicairkan tadi pada kek... Tak kisah nak beli jem ap untuk topping..


HAAAAA, INILAH HASILNYA...
Blue Berry Cheese Cake


 



No comments:

Post a Comment