Wednesday 1 October 2014

Rezeki datangnya dari Allah



Firman Allah (Saba’:24)
Katakanlah: “Siapakah yang memberi rezeki kepada mu dari langit dan dari bumi?” Katakanlah: “Allah”, dan Sesungguhnya Kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata.

Man jadda wajada... sesiapa yangberusaha, dialah yang akan berjaya...
Kita sebagai hamba Allah haruslah berusaha untuk mendapatkan sesuatu even bnda tu kecil atau besar..
Berjaya atau tidak, itu urusan Allah SWT.. Allah Maha Besar, Allah Maha Berkuasa...
Kita hanya merancang dan Allah lah yang menentukan.. Allah sebaik-baik perancang..Subhanalah... 

Berusahalah untuk menjadi seorang hamba yang berjaya di dunia dan di akhirat.. siapa pun kita sekarang, student atau pekerja, semuanya harus bertungkus lumus unruk mencapai apa yang diinginkan. Untuk students, semestinya semua ingin mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan supaya dapat menggapai cita-cita y ang telah ditanam dalam diridari kecil lagi.. Untuk yang dah bekerja pula, bagi yang bujang, mungkin ada misi tersendiri.. Mengumpul duit untuk berkahwin,atau yang dah berkahwin, ingin trus mengumpul wang untuk perbelanjaan keluarga supaya keluarga akan terus hidup harmoni dan dilindungi leh Allah SWT...

Namun, jangan lupa, nawaitu sebelum membuat sesuatu haruslah betul. Jika terpesong,haruslah terus kembali ke jalan yang benar, yang diredhai oleh Alllah SWT. Ingat, rezeki tidak akan datang bergolek.. Dan bulan tak akan jatuh ke riba.. Berusahalah untuk berjaya..

MAN JADDA WAJADA... SESIAPA YANG BERUSHA, DIA AKAN BERJAYA...

No comments:

Post a Comment