Wednesday 1 October 2014

Business

9/10 punca rezeki adalah perniagaan...  Nabi Muhammad SAW pun berniaga dari kecil lagi dengan menikut bapa saudara baginda...

"Saya belajar lagi la, mana boleh nak berniaga lagi.. Dengan nak belajar lagi, assignment banyak.. Duit perbelanjaan time study ni, saya guna yang PTPTN.. Cukup la tu untuk sampai habis sem ni.. Sem dpan duit PTPTN masuk pulak.. Nanti dah habis belajar saya kerja la.. Time tu baru saya akan kumpul duit.."

Selalu kita dengar statement macam tu kan? ok, bagi saya tak salah kalau btul2 buat mcam tu.. Tapi, cuba kita fikir, macam mana dengan duit simpanan kita yang akan datang? Kalau lah kita dah ceburkan diri dalam perniagaan dari awal-awal lagi, mungkin sedikit sebanyak kita ada simpanan sendiri walaupun sedikit sebelum kita menceburi di alam pekerjaan.

Ok, let me share what i'm doing during study.. now, i still study at uitm.. Tapi, saya berniaga sambil belajar... keuntungan saya tidaklah terlalu banyak tetapi bagi saya berbaloi dengan modal yang saya keluarkan dan tenaga yang saya gunakan..

Sekrang, saya buat dua business. First, saya berniaga topup. Kenapa saya cakap tak perlukan tenaga yang banyak? sebabnya customer yang datang mencari saya dan saya hanya menambahkan topup kepada customer.then, profit daripada topup trsebut akan automatik masuk ke dalam modal topup saya.. Second, saya menjual kain batik terengganu asli online.. Saya beli kain batik terengganu secara pukal. Of course dapat harga murah kan.. Then, customer akan contat saya untuk beli kain batik tersebut. Apabila customer dah transfer duit pada akaun saya, barulah saya akan post kan kain batik tersebut. Bayaran yang dikenakan termasuk la kos penghantaran..

Jadi, saya fikir, untuk berniaga tidak lah susah tetapi memerlukan usaha dan perlu konsisten.. Adat berniaga, selalu ada turun naiknye.. Sebagai seorang berniaga, kita perl ada sikap sanggup menanggung risiko... Paling penting, nawaitu kena betul dan jangan mudah berputus asa...

9/10 punca rezeki adalah dari perniagaan... :-)



2 comments: