Monday 24 August 2015

BALIK KAMPUNG

Dah setahun lebih tak balik kampung ayah. Kampung ayah kat Tanjung Resang, Mersing Johor. Biasanya balik kampung bila raya je. Kali ni balik raya sebab nak jumpa adik ayah merangkap mak saudara saya (Acik) sebab dia dah nak ke Mekah. 

Adik beradik ayah ramai yang balik. Keluarga saya pulak bukan semua balik. Along, Angah and Abadi tak balik sebab kerja. Disebabkan sekarang still di bulan syawal, dikira beraya lagi la ni..hehehe

Balik 3 hari 2 malam jer, tapi banyak pulak aktiviti yang kitorang buat kat kampung. Bukan setakat jumpa mak saudara jer, bbq pun ada. 

Jumaat pagi bertolak dari Dungun, petang sampai. Aktiviti hari Jumaat takde apa sangat. Lepas makan malam, kitorang pergi bandar Mersing sebab nak tegok mahkota Johor yang ada kat tengah-tengah bandar Mersing tu. Mahkota tu baru siap bina. Cantik sangat. Apa lagi,bergambar sakan la kitorang.



cantik kan mahkota kat belakang tu?


Sabtu pagi, awal-awal pagi lagi dah pergi pantai. 


pantai Tanjung Resang di awal pagi



After breakfast, saya pergi ke Triang Johor sebab gi beli ayam and ikan untuk bbq malam ni. Lepas tu singgah kat rumah Tokki Tar. Tokki Tar ni adik arwah tokki saya ( Tokki Malik) sebelah ayah. 1st time saya jumpa Tokki Tar, memang terasa rindu betul dengan Tokki Malik. Muka sebijik sama. Cara bercakap, lenggok percakapan pun memang sama. Tak tau la, balik kampung yang akan datang akan jumpa lagi ke tak dengan Tokki Tar. Semoga Tokki Tar panjang umur dah sihat selalu.


Tengahari, pergi ke Mersing pulak sebab ada majlis sambutan hari raya. Balik dari majlis tu, terus siapkan baha-bahan untu bbq malam ni. Perap ikan and ayam, masak kuih kacang and masak puding.

Petang, aktiviti paling best, latihan menembak dengan Pak Su. Perghhh! 1st time menembak. Guna senapang baru Pak Su pulak tu, nak tembak burung, tapi burung lari, pokok yang berkecai. Hahahahaaha…

Malam, semua berkumpul kat rumah Acik sebab rumah Acik jadi tuan rumah untuk bbq. Sangat seronok. Yang kecik berlari-lari, yang tua bersembang di meja makan, yang lelaki muda membakar ayam dan ikan and yang perempuan muda-muda ni macam biasa la, di dapur untuk basuh pinggan.




Ahad tengahari, after sarapan dan singgah ke rumah saudara-saudara yang tak singgah lagi, terus balik ke Dungun.


Perjalanan yang jauh tapi menyeronokkan. Best kalau kumpul ramai-ramai ni. Bukan selalu. Setahun sekali pun belum tentu… =)

No comments:

Post a Comment