Saturday 22 August 2015

NASI AYAM SIMPLE DAN LAZAT

Pergi pasar malam, tengok nasi ayam macam best je. Hari ni kat rumah pulak adik duk menyebut nasi ayam. So, akaknye ni apa lagi, terus beli dan proses apa yang patut untuk sediakan nasi ayam. Biasanya turun dapur untuk sediakan lunch pukul 12 tengahari tapi disebabkan hari ni nak buat nasi ayam, kena la turun dapur awal sikit dari biasa.


So, untuk entry kali ni saya nak share resepi buat nasi ayam. For information, resepi ni saya ambil dari adik lelaki saya. Adik saya lagi awal pandai buat nasi ayam dari saya.. kihkihkihh.. =D 


BAHAN-BAHAN:

Nasi

3 cawan beras

3 cawan air rebusan ayam

2 sudu planta (Kalau takde planta, guna je mana-mana mentega. Mentega ni untuk kuningkan nasi tu je. Kalua takde mentega pun jadi jugak nasi tu nanti) =D

Minyak masak

3 biji bawang merah

Halia


Ayam

1 ekor ayam

Untuk perapan ayam:

2 sudu besar jintan putih

1 sudu kecil jintan manis

5 sudu Kicap

5 sudu sos tiram

1 sudu gula

1 sudu kecil garam

Secubit ajinomoto

5 biji bawang merah

2 ulas bawang putih

Sedikit Halia


Sos

7 biji lada besar

2 ulas bawang putih

2 biji limau kasturi

1 sudu kecil gula

Secubit garam


Sup
Air rebusan ayam

2 biji bawang merah

GaramAjinomoto

Lobak

Daun sup

1 Kiub ayam

Rempah sup adabi


CARA-CARA:


1st STEP

1.potong ayam mengikut saiz yang dikehendaki.

2. rebus ayam tersebut sampai separuh masak. Masa rebus ni, letak air banyak sikit pun takpe sebab air rebusan tu nak guna untuk masak nasi and buat sup.


2nd STEP

1. bersihkan 3 cawan beras dan masukkan dalam periuk. Saya guna periuk elektrik je. Sekarang kan zaman teknologi. So, apa yang mudah, kita guna la..hehehe.

2. mayang 3 biji bawang merah tadi dan potong halia. Halia tu jangan potong halus sangat. Potong lebih kurang tebal 2 inci pun takpe.

3. goreng bawang dan halia tu menggunakan planta dan minyak. Minyak tu letak mengikut kuantiti bawang tu la. Goreng sampai bawang tu garing ye.

4. bila bawang dah garing, tutup api dan masukkan dalam periuk nasi yang dah ada beras yang telah dibersihkan tadi. Masukkan semua sekali termasuk dengan minyak tu.

5. ambil 3 cawan air rebusan ayam tadi dan letakkan dalam periuk nasi tadi dan kacau supaya bawang dan halia tu meresap kat bawah jugak. Then, boleh lah masak nasi.


3rd STEP

1. masukkan semua bahan-bahan untuk perapan ke dalam blender and blend sampai hancur kesemuanya. Lepas siap blend, cuba rasa sikit. Kalua tak cukup masin, boleh tambah garam. Kalua tak cukup manis, boleh tambah gula. Kalau tak cukup kicap and sos tiram, boleh tambah lagi.

2. bila dah berpuas hati dengan perapan tadi, boleh la letak dalam 1 bekas besar. Lepas tu, ambil ayam yang dah direbus tadi untuk masukkan dalam bekas besar tersebut untuk diperap. Lagi lama perap, lagi best rasa ayam tu sebab semua rempah-rempah tu meresap dalam isi ayam tu.

3. lebih kurang 2 jam, boleh la goreng ayam tu yer.

ni la hasil ayam yang diperap tadi after digoreng


4th STEP

1.Masukkan semua bahan-bahan untuk buat sos ke dalam blender. Untuk limau kasturi, jangan masukkan dengan kulit ye sebab nanti akan rasa pahit. Just perahkan air limau kasturi tu kedalam blender.

2. masukkan sedikit air rebusan ayam supaya sos tak terlalu pekat.

3. macam perapan tadi jugak, bila dah siap, rasa dulu takut-takut terlalu pedas. Boleh tabahkan sedikit gula lagi.


5th STEP

1.Potong lobak kecil-kecil. Saya biasa buat potong panjang-panjang. Banyak mana nak potong, tak kisah. Terserah kepada yang nak makan. Lepas tu hiris daun sup keci-kecil ye.

2.Ambil air rebusan ayam tadi, masukkan dalam periuk kecil. Kalua periuk tu besar and air rebusan air tu sedikit, boleh la tambah sedikit air.

3. masukkan lobak yang dah siap dipotong tadi ke dalam air rebusan ayam tadi dan masak guna api sederhana.

4. masukkan separuh kiub ayam dan 2 sudu perencah sup adabi. Tapi, untuk kiub ayam and perencah sup ni, kalua takde pun tak pe. Sup still rasa sedap.

5. Bila sup dah menggelegak, tutup api dan masukkan daun sup sebab daun sup ni cepat lembik. Ok, dah boleh hidang dah =)


SELAMAT MENCUBA =D

No comments:

Post a Comment