Saturday 28 February 2015

Shah Alam - Gombak


Cuti raya cina ni, cuti yang agak lama la. Dari hari Khamis sampai Ahad. Kalau la boleh balik rumah kat Dungun, alangkah happynye J…Dah lama tak balik rumah ni… last-last buat plan sendiri. Khamis and Jumaat still pergi lab and Sabtu pergi rumah pakcik kat Gombak untuk ambik barang. Niat di hati, pagi-pagi Sabtu tu, nak ambik teksi untuk ke KTM Padang Jawa tu. Lepas tu terus ke KL Sentral. Alih-alih, pagi Sabtu tu, bila call pakcik teksi tu, pakcik tu pulak tak kerja hari tu. Mula la tak tau nak buatmacam mana. Nak cancel tak boleh sebab dah janji dengan pakcik nak pergi pagi ni. Lagi pulak, nombor teksi lain takde la pulak.

So, dengan teknologi yang ada, terus saya ambik smartphone saya yang tak berapa nak smart ni, terus tanya abg google cara untuk ke KL Sentral. Actually, ni kali pertama saya nak ke KL Sentral. Sebelum ni tak pernah jejak pun kat Kl Sentral tu. Then, dengan ke“independent” saya ni, terus saya pergi ke bus stop Kolej Mawar and tunggu bas untuk ke Seksyen 2. Nasib saya baik pagi tu, ada bas UiTM kat bus stop tu. So, jimat la RM1 untuk ke Seksyen 2 sebab kalau naik bas rapid 603, kena bayar RM1 untuk ke Seksyen 2 tu.



Sampai ke Seksyen 2, naik bas rapid U80 untuk ke KL Sentral. Murah je, RM2.50 only. Bas rapid dihatiku. Hahahaa. Dekat sejam jugak la dari Seksyen 2 ke KL Sentral tu. Biasa la, banyak kali berhenti kat hentian-hentian bas ni.
Bila bas dah berhenti kat hentian KL Sentral, saya tengok ada mall (NU mall). Takde pulak tempay nak naik train. Dah la sorang-sorang ni. Mula la saya fikir yang saya silap turun tempat. Lepas tu saya try je masuk kat dalam mall tu then ternampak polis bantuan kat situ. Saya pun apa lagi, terus tanya abg polis tu macam mana cara nak naik train dari KL Sentral ni. Lepas tu dia terus bagitahu kat mana tempat nak naik LRT tu. Ni la pentingnya bertanya. Kalau malu nak tanya, sesat la jawabnya. So, rajin-rajin lah bertanya ye… J



Lebih kurang macam ni la perbualan saya dengan abg polis yang baik hati tu.     “encik, kat mana nak naik LRT kat KL Sentral ni?”  “awak nak gi mana” “saya nak gi Gombak”  “ooh, awak naik 2 kali escalator ni, bukan naik tingkat 2 tau. Awak naik 2 kali, lepas tu belok kanan. Lepas tu awak akan Nampak tangga untuk turun ke bawah belah kiri. Kat situ la tempat nak naik LRT”  “OK, terima kasih encik” .

Laaa… sebenarnya kat dalam mall tu jugak. Mana la saya nak tau. 1st time kot datang sini. Sorang-sorang pulak tu, main terjah je datang sini.  Sebelum ni, dari Gombak ke KL Sentral, saya terus naik KTM untuk ke Padang Jawa. Mana la nak tau macam mana rupa kat bawah tu.

Lepas tu saya terus ikut la apa yang abg polis tadi beritahu. Senang je nak cari sebenarnya. Pastu terus gi kat mesin untuk beli token ke Gombak. RM2.50 je. Dari KL Sentral terus ke LRT Gombak.. Senang je kan? Hehehe

Alhamdulillah, sampai ke tempat yang nak dituju dengan selamat tanpa sesat.







No comments:

Post a Comment