Saturday 21 February 2015

Study, study dan study….



Rasulullah SAW bersabda, tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.
Apa yang dikatakan oleh Rasulullah SAW, sangat betul. Tanpa kita sedar, sejak kita lahir, mak ayah kita dah memberi ilmu kepada kita tanpa sedar. Ilmu duniawi dan ilmu ukhrawi haruslah seimbang dalam kehidupan seseorang.

Cerita kali ini adalah tentang cerita saya sendiri. Cerita semasa kecil, mak ayah yang ceritakan sebab tak tahu apa-apa lagi time tu..hehe J

Semasa saya bayi, semasa nak tidur, mak ayah akan dodoikan dengan alunan zikir.  Bila saya nak makan, mak ayah akan bacakan bismillah dulu sebelum bagi makan walaupun time tu  masih tak tahu apa-apa.

Apabila saya dah pandai bercakap, mak ayah ajar cara baca doa pendek-pendek macam doa tidur dan doa makan, ajar kita mengaji, ajar kita kenal abc, ajar kita kenal nombor.
Umur 5 - 6 tahun, mak ayah hantarkan saya ke tadika. Dari pagi sampai tengahari duk belajar kat tadika. Malam-malam pulak, mak ajar membaca. Ayah pulak ajar mengaji.

Umur7 tahun, mak ayah hantarkan saya ke sekolah rendah dari 7 tahun – 12 tahun. Pagi pergi sekolah sampai la tengahari. Balik sekolah, pergi mengaji dulu kat rumah tok guru. Lepas balik mengaji, pergi sekolah kafa pulak. Weekend, ayah yang ajar mengaji. Malam, sebelum tidur, mak ayah mesti tanya, dah siapkan kerja sekolah? Bila dah siap, baru boleh tidur. Ayah pesan, kalau kerja sekolah banyak, buat siang-siang. Malam tak banyak dah nak kena buat. Pukul 10 mak ayah dah suruh masuk tidur sebab esok nak kena bangun awal.

ni masa saya sekolah rendah

Umur 13 tahun, mak ayah hantarkan saya ke sekolah menengah, dari 13 tahun-17 tahun. Pagi pergi sekolah sampai la petang. Sekolah menengah balik lewat dah sebab ada kelas tambahan after pembelajran sekolah biasa. Malam pulak, kadang-kadang ada tuition..

Umur 18-21 tahun, saya ditawarkan belajar ke UiTM untuk pengajian diploma. Selama 3 tahun (6 sem), saya berhempas pulas untuk mendapatkan segulung diploma.

Umur 22-24 tahun, saya ditawarkan belajar ke UiTM  untuk pengajian ijazah. Selama 2 tahun setengah (5 sem), saya bertarung dengan buku-buku untuk mendapatkan segulung ijazah.

Umur 25 tahun??? Saya tak tahu lagi..hehe..  Bila ada kawan-kawan tanya, tak nak sambung master ke? Master 2 tahun pulak. Kalau ambik master, umur 26 la baru saya grade untuk master. Mak saya memang sarankan saya untuk sambung ke peringkat master. 

Bila tanya diri sendiri ni, mampu ke untuk ambik master? Rajin lagi ke nak belek-belek buku? rajin lagi ke nak cari journal? Kalau ikutkan hati ni, rasa nak kerja jer. Tapi, insyaAllah kalau diberi peluang untuk sambung ke peringkat master, saya akan continue my study. Apa salahnya ikut apa yang disarankan oleh mak kan. Tapi kalau sambung master, saya tak kan ambik course work. Saya nak buat research. Dan kalau boleh, saya nak buat under supervisor saya sekarang, Dr. Alawi bin Sulaiman. J



No comments:

Post a Comment